"Nie musisz być wielkim, żeby zacząć, ale musisz zacząć, żeby być wielkim!" – Les Brown

Aktualności

20 września 2019 12:43 | Aktualności

WYCIECZKA ROWEROWA KLASY VIII - Jaroszewska jesień 1939 roku

Dnia 17-stego września 2019 roku uczniowie klasy VIII wybrali się na wycieczkę rowerową do Jaroszewskiego Lasu, którą zorganizował pan Zbigniew Bigilski. Drugim opiekunem była pani Marietta Sroka. Celem naszej podróży było zobaczenie grobu masowego mordu z II wojny światowej, gdzie pochowano mieszkańców tamtejszej wioski i okolic (było ich 40-stu). Trasa wycieczki liczyła ok. 20 km. Przejeżdżaliśmy przez takie miejscowości jak: Wirty, Radziejewo, Karolewo, Semlin, Kleszczewo Kościerskie i Wałdówko. Kiedy byliśmy już na miejscu, przyjechała tam również pani Maria Byczkowska – emerytowana nauczycielka, która miała nam przedstawić całą historię tego miejsca. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, np. że niemieccy mieszkańcy Jaroszew rozdawali Polakom spotkać się w szkole o danej godzinie. I wtedy stała się rzecz straszna, bo pojawili się niemieccy żołnierze i pod ich eskortą i karabinami często w nich wycelowanymi ruszyli w stronę lasu. Gdy dotarli na miejsce, ujrzeli wykopany w ziemi dół. Więc wiedzieli, że widzą się po raz ostatni, dlatego zaczęli się modlić. Wszyscy zostali rozstrzelani. To była tylko malutka część tej historii, którą przepięknie opowiedziała nam pani Maria. Na zakończenie w ramach podziękowania, podarowaliśmy drobny upominek – kwiatki. Na pamiątkę zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcia przy grobie. W drodze powrotnej złapał nas deszcz. Mocno przemokliśmy, więc wstąpiliśmy do pobliskiej szkoły w Kleszczewie Kościerskim. Zjedliśmy tam ciepły obiad i wypiliśmy gorącą herbatę w sali ciszy, gdzie wcale nie było cicho, ponieważ trochę się wygłupialiśmy (TO PEWNIE TA POGODA TO SPRAWIAŁA!!!). Chcieliśmy przeczekać deszcz, lecz nie przestawało padać i wróciliśmy autobusem szczęśliwie do domu. Podczas wycieczki świetnie się bawiliśmy, nawet gdy padał deszcz. Mamy nadzieję, że taki wyjazd jeszcze się powtórzy.