Sprawozdanie z realizacji projektu: Jezioro Wielkie Borzechowskie bez tajemnic projekt edukacyjny gimnazjum w Borzechowie
Realizowaliśmy projekt w okresie od 1 lutego do 20 czerwca 2011 r.
Wybraliśmy Jezioro Wielkie Borzechowskie, które położone jest blisko szkoły i z którym jesteśmy związani na co dzień. W realizacji projektu brało czynnie udział całe gimnazjum, czyli klasy I-III; łącznie 52 uczniów w wieku 14-16 lat, 10 nauczycieli opiekunów poszczególnych grup zajęciowych oraz 10 innych nauczycieli i 8 pracowników szkoły. Wszyscy uczestnicy projektu na początku zostali zapoznani przez dyrektora szkoły z informacją, że cały projekt finansowany jest przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska, a przyznana kwota to 20 000,00 zł. O realizowanym projekcie zostali również poinformowani dyrektorzy 5-ciu placówek oświatowych na terenie Gminy Zblewo, radni Rady Gminy Zblewo- 15 osób, Skarbnik Gminy-przekazano kopię umowy, Referat Ochrony Środowiska w UG, pracownicy, ZEAPOW w Zblewie, wizytator Delegatury Kuratorium Oświaty w Tczewie, rodzice uczniów ZSP w Borzechowie około 150 osób.
Wykonując zaplanowany i zgłoszony do konkursu projekt, wszyscy uczniowie gimnazjum pogłębiali swoją wiedzę związaną ze stanem jeziora, jego otoczeniem, powstaniem, organizmami żyjącymi w wodzie i jej sąsiedztwie, zagrożeniami , zanieczyszczeniami oraz literackimi opowieściami o jeziorze. Realizacja projektu pozwoliła zgromadzić bogaty materiał o Jeziorze Wielkim Borzechowskim, pozwoliła uporządkować jego brzegi w czasie akcji sprzątania świata, a przede wszystkim zwróci uwagę społeczności lokalnej na to, co jest zagrożeniem dla jeziora i jego otoczenia . Pokazaliśmy mieszkańcom jaki jest stan jeziora, jego brzegów i zasobów i jak zadbać o nasze wspólne dobro przyrodnicze.. Partnerami w realizacji projektu byli ; Dzierżawca jeziora – Kazimierz Tomana, Urząd Gminy Zblewo reprezentowany przez Bogdana Męczykowskiego, Nadleśnictwo Kaliska, Rada Rodziców, Rady Sołeckie : Borzechowa i Radziejowa, Stowarzyszenie na rzecz rozwoju Borzechowa, Proboszcz parafii Borzechowo- ks. Adam Kapelusz, właściciele ośrodków wypoczynkowych i kwater agroturystycznych znajdujących się nad jeziorem. Uczestnicy projektu pracowali w pięciu grupach zadaniowych: chemiczno- fizycznej, biologiczno-geograficznej, techniczno-manualnej, dziennikarsko-pisarskiej, fotograficzno-filmowej. Każdą grupą opiekowało się 2 nauczycieli, którzy czuwali nad prawidłowym i bezpiecznym przebiegiem pracy. W realizacji zadania wystąpiła integracja wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, każdy gimnazjalista miał możliwość pracy w zespole zgodnie ze swoimi możliwościami, zainteresowaniami i zdolnościami. Każda grupa składała się z uczniów klasy pierwszej, drugiej i trzeciej po 10-11 osób. Realizacja projektu rozpoczęła się od wyłonienia grup zadaniowych i zorganizowania spotkania z partnerami projektu oraz zainteresowanymi mieszkańcami. Każda grupa poszukała materiałów w dostępnych źródłach, przeprowadziła wywiady, zgromadziła materiał potrzebny do pracy nad wybranym zagadnieniem.
Grupa chemiczno- fizycznej przygotowała karty pracy. Z walizkami ekobadacza i do analizy wody członkowie grupy wyruszyli w teren. Wcześniej uczniowie pobrali próbki w różnych miejscach jeziora : Radziejewo, Borzechowo, Wirty. Zajmowali się badaniem stanu chemiczno- fizycznego wody w jeziorze( temperatura, mętność, odczyn wody, rozpuszczony tlen, biochemiczne zapotrzebowanie na tlen, fosforany, azotany, twardość, kwasowość, zasadowość, poziom dwutlenku węgla). Grupa ta zlokalizowała miejsca dopływu ścieków, zebrała i opisała próbki, dokonała analizy badań i określiła jakość wody w jeziorze. Stwierdziła,że jezioro ma czystość na pograniczu klasy I i II.
Grupa biologiczno-geograficzna poznał genezę jeziora, jego położenie, zasilanie w wody, ukształtowanie dna, kształt linii brzegowej, otoczenie jeziora (lasy, łąki, pola uprawne). Zlokalizowała jedno dzikie wysypisko śmieci, określiła rodzaj znalezionych śmieci.Na podstawie książek –kluczy do oznaczania roślin, zwierząt, ryb rozpoznała i opisała zwierzęta bezkręgowe znalezione podczas prowadzenia badań, będące biologicznym wskaźnikiem czystości wody. Określiła i opisała roślinność zanurzoną i wynurzoną występującą w miejscu badań. Zaobserwowała gatunki ryb występujących w jeziorze oraz ptactwa gniazdującego na wyspach i brzegach jeziora.
Grupa manualno-techniczna na podstawie zgromadzonego materiału teoretycznego, zdjęciowego i mapy przygotowała i wykonała makietę jeziora. Na makiecie jeziora usytuowano wszystkie elementy stałe znajdujące się w naturalnym środowisku jeziora. Makietę wykonano na podstawie obserwacji w terenie, szkiców odręcznych i informacji zebranych od innych grup. Zespół współpracował z pozostałymi grupami także w trakcie prac technicznych.
Grupa dziennikarsko-pisarska gromadziła materiały związane z historią jeziora, legendami, opowieściami i poezją. Uczestnicy pisali reportaże, krótkie artykuły na podstawie pracy innych grup na szkolna stronę WWW, w szkolnym pisemku „Co piszczy wszkole…” Układali własne legendy na podstawie dostępnych informacji. Przygotowali folder literacki o jeziorze Wielkim Borzechowskim wzbogacony własnymi ilustracjami. Przeprowadzili konkurs literacki na temat jeziora.
Grupa filmowo-fotograficzna dokumentowała wszystkie prace oraz florę, faunę jeziora i jego otoczenia na zdjęciach, i filmach zakupionym sprzętem: kamera , aparat fotograficzny. Następnie obrabiała zebrany materiał i wybierała najciekawsze fragmenty na szkolna stronę oraz na podsumowanie projektu.