
Światowy Dzień Wody- Program edukacyjny: "Mamo,tato wolę wodę".
Jak powstaje kropla wody? To zależy od pogody,
gdy słoneczko mocno grzeje, ciepło cicho i nie wieje.
Wtedy paruje do góry i chowa się w zimne chmury,
potem deszczem z nieba leci, zmywa kurz, a nawet śmieci.
Napełnia stawy, kałuże, jeziorka małe i duże.
Podlewa roślinki małe, ziemię, drzewa okazałe.
A gdy zimno jest na ziemi, wtedy mróz ją w lód zamieni.
Do picia potrzebna ptakom, wszystkim ludziom i zwierzakom.
Bardzo zdrowa, gdy przejrzysta do tego smaczna i czysta.
Traktujmy ją należycie bo woda to przecież życie.
22 marca, każdego roku obchodzony jest Światowy Dzień Wody. Dzień ten, zapoczątkował wodny tydzień w naszym oddziale przedszkolnym w ramach projektu "Mamo tato, wolę wodę", który realizujemy. We wszystkich grupach wiekowych odbyły się zajęcia dydaktyczne, zabawy i wiele ciekawych eksperymentów wodnych, m.in. stany skupienia i właściwości wody, niebieskie bańki z wody, powstawanie tęczy, wirki wodne, uciekający pieprz, eksperyment z olejem, filtrowanie wody. Dzieci dowiedziały się, czym jest woda i uświadomiły sobie, jak ogromne znaczenie ma ona dla każdej istoty i każdego żyjącego na ziemi organizmu. Poznały obieg wody w przyrodzie. Wiedzą też, że mimo, iż na kuli ziemskiej woda stanowi większość- nie każda woda nadaje się do użytku i picia, gdyż przewaga wód świata - to wody słone. Przedszkolaki wspólnie obejrzały film edukacyjny pt. "Niezwykła podróż kropelki", dzięki któremu uświadomiły sobie, jak długą drogę musi przebyć woda, by mogła popłynąć w naszych kranach.
W ramach programu "Mamo, tato wolę wodę" dzieci wraz z wychowawczyniami w grupach w ciągu całego tygodnia poprzez rozmaite aktywności zwracały uwagę na ważną rolę wody. Dowiedziały się, ile wody znajduje się w organizmie człowieka- że jest to aż 75% (obrazowo: od stóp do nosów maluchów), i że niezbędne jest, by każdego dnia tę wodę w naszych ciałach uzupełniać. Woda bowiem: oczyszcza organizm, poprawia trawienie, gasi pragnienie. Ważne jest, aby po nią sięgać szczególnie po wysiłku fizycznym, przebywaniu na świeżym powietrzu, a także po posiłkach. Przedszkolaki uczyły się, w jaki sposób dbać o wodę i ją oszczędzać np. przy codziennym myciu rąk, zmywaniu naczyń, praniu, czy kąpieli. Dzieci sadziły i wysiewały roślinki (sadzonki cebuli, kwiatów, owies, rzeżuchę i małe sosenki). Nauczyły się jak o nie dbać, m.in. poprzez codzienne ich podlewanie. Przedszkolaki po tygodniu pełnym zdobywania wiedzy o wodzie, po wielu praktycznych działaniach, wykonywaniu zadań i eksperymentów, otrzymały dyplom "PRZYJACIELA WODY". Te informacje i doświadczenia z całą pewnością przyczynią się do świadomego korzystania z jednego spośród darów natury, którym jest woda.