Publiczna Szkoła Podstawowa im. O. Flawiana Słomińskiego w Borzechowie

Tutaj powinien być opis

Podsumowanie konkursu "Nasze jezioro nasza sprawa" cz. 1.

          W okresie od  1września 2013 r. do 15 czerwca 2014 r. realizowaliśmy projekt „Jezioro Wielkie Borzechowskie naszym skarbem” na terenie wokół tego  jeziora, które położone jest blisko szkoły.  Z jeziorem tym jesteśmy związani na co dzień. W projekcie prowadziliśmy badania w ramach konkursu „Nasze jezioro- nasza sprawa” w 2011 r. -„Jezioro Wielkie Borzechowskie  bez tajemnic- projekt edukacyjny gimnazjum  w Borzechowie”; -„Jezioro Wielkie Borzechowskie  -ścieżka dydaktyczna”- w 2012 r.

 W obecnym projekcie kontynuowaliśmy badania z dwóch poprzednich edycji oraz  rozszerzyliśmy je  o nowe elementy i porównaliśmy  wyniki po 3 latach.

       Co roku bierzemy udział  w akcji „Sprzątania świata”: porządkujemy i sprzątamy zaśmiecone brzegi  jeziora oraz  las, a także drogi prowadzące do jeziora. W czasie lekcji wychowania fizycznego uczniowie biegają  i ćwiczą w sąsiedztwie jeziora. Odbywają  zajęcia terenowe z różnych przedmiotów w lesie nad jeziorem. Realizując w 2011 i 2012  roku projekt, pogłębiliśmy swoją wiedzę związaną ze stanem jeziora, jego otoczeniem,  powstaniem, organizmami  żyjącymi w wodzie i jej sąsiedztwie, zagrożeniami , zanieczyszczeniami  oraz literackimi opowieściami o jeziorze. Realizacja projektów pozwoliła zgromadzić bogaty materiał o jeziorze Wielkim Borzechowskim, pozwoliła częściowo uporządkować jego brzegi. Zwróciliśmy uwagę lokalnej społeczności na to, co jest zagrożeniem dla jeziora i jego otoczenia. Kontynuacja projektu w 2012  pozwoliła  nam zbadać drugi brzeg, który  był mało nam znany. W każdej edycji  konkursu cześć uczestników się zmienia, gdyż uczniowie trzeciej  klasy gimnazjum opuszczają szkołę, a dochodzą  nowi uczniowie do klasy pierwszej. Obecna edycja konkursu zaangażowała  wszystkich uczniów  gimnazjum – 40  osób  oraz 8 nauczycieli, 7 pracowników szkoły; 10 rodziców, 2 pracowników Nadleśnictwa Kaliska.

Partnerami w realizacji projektu byli ; dzierżawca jeziora – Kazimierz Tomana, Urząd Gminy

Zblewo, Nadleśnictwo Kaliska, Rada Rodziców, Rada Sołecka :Borzechowa ;Stowarzyszenie na rzecz rozwoju Borzechowa, właściciele ośrodków wypoczynkowych i kwater agroturystycznych znajdujących się nad jeziorem. Od  partnerów otrzymaliśmy  pomocy merytorycznej  oraz współudział w imprezach towarzyszących, np.:  konkursach, wystawach

Uczestnicy projektu pracowali w czterech  grupach zadaniowych:

-grupa pierwsza i druga gromadziły i obrabiały  materiał zdjęciowy  wykonany  przez uczniów z poprzednich projektów i obecnego, zajmowały  się selekcja materiału i umieszczaniem go  na szkolnej stronie  oraz w  szkolnej gazetce ,przygotowały wystawę informacji  na podsumowanie projektu – warsztaty.

-trzecia grupa  dokonała  analizy i segregacji materiału zebranego w poprzednich projektach dotyczącego wyników:  monitorowania jakości i badań parametrów fizyko-chemicznych wody; inwentaryzacji przyrodniczej jeziora i jego brzegów oraz punktów konfliktowych,

a także przeprowadziła badanie stanu aktualnego. Grupa ta również próbowała tworzyć  mapkę jeziora i terenu wokół  z naniesionymi  informacjami o  roślinności,  gatunkach  ryb, zwierzętach, o turystycznym- rekreacyjnym   i   gospodarczym    użytkowaniu jeziora.

-czwarta grupa  przygotowała  projekt i wydrukowała   broszurę z informacjami  i zdjęciami wypracowanymi przez wszystkie grupy oraz zebranymi  przez realizację dwóch poprzednich projektów na Jeziorze Wielkim Borzechowskim.

Każda grupa szukała materiałów w dostępnych źródłach, prowadziła  wywiady, badania, obserwacje i gromadziła materiał potrzebny do pracy nad wybranym zagadnieniem.

Wszystkie grupy  prowadziły inwentaryzację przyrodniczą jeziora w trakcie realizacji projektu w czasie  sprzątania brzegów jeziora dwa razy w roku : wrzesień i kwiecień/maj. Grupa trzecia  uaktualniała   inwentaryzację  dotycząca :pomostów,  plaż legalnych , dzikich plaż, wysypisk śmieci, nielegalnych zrzutów ścieków, ograniczenia dostępu do jeziora.   Wyznaczono mapę jeziora wraz z terenem przyległym, oznaczono ukształtowanie terenu oraz naniesiono dane zebrane w wyniku inwentaryzacji w czasie realizacji trzech projektów w  2011; 2012 i 2013. 

W czasie sprzątania brzegów jeziora wiosna i jesienią, w  rozmowach z mieszkańcami, sołtysami : Borzechowa  i Radziejewa , wywiadów z radnymi i pracownikami urzędu gminy ; gimnazjaliści zebrali  informację o punktach konfliktowych. Znaleźli jeden punkt

konfliktowy- prywatny teren zagrodzony do jeziora – trudno przejść brzegiem jeziora oraz drugi punkt , którym jest miejsce przeznaczone przez mieszkańców Borzechowa na kąpielisko i dziką plażę. Jak wynika z przeprowadzonych przez uczniów   wywiadów wciąż brak porozumienia z Nadleśnictwem Kaliska i  zgody na wydzielenie fragmentu terenu z przeznaczeniem na plażę wiejską.