
Podsumowanie konkursu "Nasze jezioro nasza sprawa" cz. 1.
W okresie od 1września 2013 r. do 15 czerwca 2014 r. realizowaliśmy projekt „Jezioro Wielkie Borzechowskie naszym skarbem” na terenie wokół tego jeziora, które położone jest blisko szkoły. Z jeziorem tym jesteśmy związani na co dzień. W projekcie prowadziliśmy badania w ramach konkursu „Nasze jezioro- nasza sprawa” w 2011 r. -„Jezioro Wielkie Borzechowskie bez tajemnic- projekt edukacyjny gimnazjum w Borzechowie”; -„Jezioro Wielkie Borzechowskie -ścieżka dydaktyczna”- w 2012 r.
W obecnym projekcie kontynuowaliśmy badania z dwóch poprzednich edycji oraz rozszerzyliśmy je o nowe elementy i porównaliśmy wyniki po 3 latach.
Co roku bierzemy udział w akcji „Sprzątania świata”: porządkujemy i sprzątamy zaśmiecone brzegi jeziora oraz las, a także drogi prowadzące do jeziora. W czasie lekcji wychowania fizycznego uczniowie biegają i ćwiczą w sąsiedztwie jeziora. Odbywają zajęcia terenowe z różnych przedmiotów w lesie nad jeziorem. Realizując w 2011 i 2012 roku projekt, pogłębiliśmy swoją wiedzę związaną ze stanem jeziora, jego otoczeniem, powstaniem, organizmami żyjącymi w wodzie i jej sąsiedztwie, zagrożeniami , zanieczyszczeniami oraz literackimi opowieściami o jeziorze. Realizacja projektów pozwoliła zgromadzić bogaty materiał o jeziorze Wielkim Borzechowskim, pozwoliła częściowo uporządkować jego brzegi. Zwróciliśmy uwagę lokalnej społeczności na to, co jest zagrożeniem dla jeziora i jego otoczenia. Kontynuacja projektu w 2012 pozwoliła nam zbadać drugi brzeg, który był mało nam znany. W każdej edycji konkursu cześć uczestników się zmienia, gdyż uczniowie trzeciej klasy gimnazjum opuszczają szkołę, a dochodzą nowi uczniowie do klasy pierwszej. Obecna edycja konkursu zaangażowała wszystkich uczniów gimnazjum – 40 osób oraz 8 nauczycieli, 7 pracowników szkoły; 10 rodziców, 2 pracowników Nadleśnictwa Kaliska.
Partnerami w realizacji projektu byli ; dzierżawca jeziora – Kazimierz Tomana, Urząd Gminy
Zblewo, Nadleśnictwo Kaliska, Rada Rodziców, Rada Sołecka :Borzechowa ;Stowarzyszenie na rzecz rozwoju Borzechowa, właściciele ośrodków wypoczynkowych i kwater agroturystycznych znajdujących się nad jeziorem. Od partnerów otrzymaliśmy pomocy merytorycznej oraz współudział w imprezach towarzyszących, np.: konkursach, wystawach
Uczestnicy projektu pracowali w czterech grupach zadaniowych:
-grupa pierwsza i druga gromadziły i obrabiały materiał zdjęciowy wykonany przez uczniów z poprzednich projektów i obecnego, zajmowały się selekcja materiału i umieszczaniem go na szkolnej stronie oraz w szkolnej gazetce ,przygotowały wystawę informacji na podsumowanie projektu – warsztaty.
-trzecia grupa dokonała analizy i segregacji materiału zebranego w poprzednich projektach dotyczącego wyników: monitorowania jakości i badań parametrów fizyko-chemicznych wody; inwentaryzacji przyrodniczej jeziora i jego brzegów oraz punktów konfliktowych,
a także przeprowadziła badanie stanu aktualnego. Grupa ta również próbowała tworzyć mapkę jeziora i terenu wokół z naniesionymi informacjami o roślinności, gatunkach ryb, zwierzętach, o turystycznym- rekreacyjnym i gospodarczym użytkowaniu jeziora.
-czwarta grupa przygotowała projekt i wydrukowała broszurę z informacjami i zdjęciami wypracowanymi przez wszystkie grupy oraz zebranymi przez realizację dwóch poprzednich projektów na Jeziorze Wielkim Borzechowskim.
Każda grupa szukała materiałów w dostępnych źródłach, prowadziła wywiady, badania, obserwacje i gromadziła materiał potrzebny do pracy nad wybranym zagadnieniem.
Wszystkie grupy prowadziły inwentaryzację przyrodniczą jeziora w trakcie realizacji projektu w czasie sprzątania brzegów jeziora dwa razy w roku : wrzesień i kwiecień/maj. Grupa trzecia uaktualniała inwentaryzację dotycząca :pomostów, plaż legalnych , dzikich plaż, wysypisk śmieci, nielegalnych zrzutów ścieków, ograniczenia dostępu do jeziora. Wyznaczono mapę jeziora wraz z terenem przyległym, oznaczono ukształtowanie terenu oraz naniesiono dane zebrane w wyniku inwentaryzacji w czasie realizacji trzech projektów w 2011; 2012 i 2013.
W czasie sprzątania brzegów jeziora wiosna i jesienią, w rozmowach z mieszkańcami, sołtysami : Borzechowa i Radziejewa , wywiadów z radnymi i pracownikami urzędu gminy ; gimnazjaliści zebrali informację o punktach konfliktowych. Znaleźli jeden punkt
konfliktowy- prywatny teren zagrodzony do jeziora – trudno przejść brzegiem jeziora oraz drugi punkt , którym jest miejsce przeznaczone przez mieszkańców Borzechowa na kąpielisko i dziką plażę. Jak wynika z przeprowadzonych przez uczniów wywiadów wciąż brak porozumienia z Nadleśnictwem Kaliska i zgody na wydzielenie fragmentu terenu z przeznaczeniem na plażę wiejską.