
Światowy Dzień Wody
22 marca na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Wody.
Święto zostało ustanowione w celu podniesienia świadomości, jak wielką rolę odgrywa woda i jakie zagrożenie niesie ze sobą spadek jej zasobów.
Obchody święta przyczyniają się do pogłębianie szacunku do wody, która ze względu na swą pozorną dostępność w warunkach klimatu umiarkowanego, często bywa marnotrawiona.
W tym roku zgłosiliśmy się do akcji ŚWIATOWY DZIEŃ WODY Z PAH pod hasłem ZRÓB SZUM WOKÓŁ WODY. Ze względu na pandemię zajęcia w klasach I-VIII prowadzone były zdalnie.
Uczniowie już 19 marca uczestniczyli w dyskusji na temat sposobów oszczędzania wody. W celu głębszego zaangażowania się w tą tematykę klasa I założyła na głowy niebieskie opaski. Następne zajęcia, już zdalne odbywały się w dniach 22- 24 marca. Dzieci obejrzały wtedy film edukacyjny pt. "Wędrówka kropli wody" oraz prezentację na temat "Rejony świata, w których brakuje wody". Wykonały także prace plastyczne na temat "Co nam daje woda". Dzieci założyły tego dnia ubrania w kolorze niebieskim, a niektóre dostarczyły nawet zdjęcia ze swoim wizerunkiem. Na zajęciach online uczniowie klas I-III obejrzeli filmy: Bez wody nie ma życia i Co będzie, jeżeli zniknie cała woda na Ziemi?
Rozmawiali o tym, jak oszczędzać wodę i dlaczego warto to robić.
Wykonały też pracę plastyczną: O czym myślą kropelki wody?
Uczniowie klas starszych pracowali na godzinach wychowawczych. Podczas lekcji mieli szklankę wody, opisywali jej kolor, smak, zapach.
Rozmawiali o zastosowaniu wody w codziennym życiu, jej roli i zapotrzebowaniu. Dzielili się swoimi spostrzeżeniami o tym, ile jej piją, a ile należy pić. Rozwiązywali quizy, krzyżówki, zagadki na stronie WORDWALL.
Uczniowie obejrzeli film promujący akcję PAH, wzięli udział w pogadance na temat deficytu wody na świecie, wzięli udział w eksperymencie dotyczącym oszczędności wody. Rozwiązali karty pracy na temat wody.
Uczniowie zapoznali się z broszurą, która omawiała przyczyny braku dostępu do wody, jak brak dostępu do wody wpływa na zdrowie? kogo dotykają konsekwencje braku dostępu do wody?
Następnie odpowiadali na PYTANIA w quizie „Woda jako globalne wyzwanie”
Podsumowując, uczniowie doszli do wniosku, że skoro wody brakuje niektórym osobom nawet do picia i mycia, to być może są takie rzeczy, których nie potrzebujemy aż tak dużo, a które wykorzystują bardzo dużo wody (kolejne ubrania, mięso na każdy posiłek lub egzotyczne owoce). Jeżeli je ograniczymy przyczynimy się do tego, że wody starczy dla wszystkich
Wszystkie zajęcia mogliśmy przeprowadzić dzięki specjalnym materiałom przygotowanym przez Polską Akcję Humanitarną. Stanowiły one doskonałe uzupełnienie zajęć.
Myślę, że udało nam się ZROBIĆ SZUM WOKÓŁ WODY!!!